Regler for indberetning
Der er tre forskellige typer af flyvesikkerhedsmæssige begivenheder, der kan indtræffe inden for luftfarten. De tre typer begivenheder er:
- Havari, hvor der sker personskade og/eller strukturel skade på luftfartøjet
- Alvorlig hændelse, hvor der har været en overhængende fare for, at en situation kunne udvikle sig til et havari
- Flyvesikkerhedsmæssig begivenhed, som er enhver flyvehændelse (hændelse), driftsforstyrrelse, fejl, mangel eller andet irregulært forhold af betydning for flyvesikkerheden, som ikke har medført et flyvehavari eller en alvorlig flyvehændelse
Danmark har i mange år haft en obligatorisk indberetningsordning. Siden forordning 376/2014 trådte i kraft d. 15. november 2015 har det også været muligt at indgive frivillige indberetninger for alle, der arbejder inden for luftfarten.
Obligatorisk indberetning
- Flyvehændelser og flyvesikkerhedsmæssige begivenheder skal indberettes til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen via EU-portalen.
Der kan også aftales en direkte fremsendelse af data til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen såfremt man kan opfylde e5x-dataformatet. (se en nærmere beskrivelse af indberetningsmuligheder, dataformater samt vejledning til udfyldelse i boksen til højre).
- Havarier og alvorlige flyvehændelser behandles af den uafhængige institution Havarikommissionen for Civil Luftfart og Jernbane, som løbende offentliggør resultaterne af deres undersøgelser i form af rapporter og redegørelser. Havarier og alvorlige hændelser kan indberettes til Havarikommissionen via kommissionens hjemmeside
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen behandler de ikke-alvorlige hændelser.
Frivillig indberetning
Med den frivillige indberetning er det alle, der har med luftfart at gøre, som kan indberette begivenheder og nyde samme beskyttelse som den obligatoriske indberetter. Den frivillige indberetning følger i praksis den samme skabelon som indberetning af flyvehændelser og flyvesikkerhedsmæssige begivenheder.
Om indrapportering
Forordning 376/2014 vægter hensynet til flyvesikkerheden højere end muligheden for, at sanktionere i forhold til enkeltpersoner, da de data, der indberettes, danner grundlag for analyser og indsatsområder, som er til gavn for den samlede flyvesikkerhed.
Forordning 376/2014 sikrer fortrolighed i relation til de informationer, der modtages via indrapporteringen.
Styrelsen analyserer løbende de indkommende rapporter med henblik på at styrke flyvesikkerheden. En forudsætning for dette er, at observerede forhold indberettes.
Du kan læse mere om indrapportering i dokumentet ’Guidance Material til forordning 376/2014.
Indberetning af havarier og alvorlige flyvehændelser
Havarier og alvorlige flyvehændelser behandles af den uafhængige institution Havarikommissionen for Civil Luftfart og Jernbane, som løbende offentliggør resultaterne af deres undersøgelser i form af rapporter og redegørelser. Havarier og alvorlige hændelser kan indberettes til Havarikommissionen.Indberetning af flyvehændelser og flyvesikkerhedsmæssige begivenheder
Flyvehændelser og flyvesikkerhedsmæssige begivenheder skal indberettes til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen via EU-portal.
Der kan også aftales en direkte fremsendelse af data til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen såfremt man kan opfylde e5x-dataformatet. Læs mere om, hvordan du indberetter under 'Sådan indberetter du'.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen behandler de ikke-alvorlige hændelser.
Forordning 376/2014, artikel 4(6) angiver, hvem der er omfattet af obligatorisk indberetning.
Vigtig information vedrørende driftsforstyrrelse på EU-portalen
Sådan indberetter du
Hvis du har oplevet ansættelsesmæssige konsekvenser efter indberetning
Indberetningsorganet vil vurdere, om der er sket en overtrædelse af bestemmelserne om, at man ikke må afskediges eller på anden måde sanktioneres i sin ansættelse på grund af en indberetning.
En forudsætning for, at indberetningsorganet kan vurdere din sag, er, at din arbejdsgiver eller den organisation, din indberetning vedrører, er hjemmehørende i Danmark.
Sådan anmoder du om indberetningsorganets vurdering
Du anmoder indberetningsorganet om at vurdere din sag ved at sende en mail med dit fulde navn til mailadressen. I emnefeltet skriver du ”Att. indberetningsorganet”. Du skal oplyse, at du ønsker at indberette en formodet overtrædelse af forordning nr. 376/2014 – sanktionering som følge af indberetning af en begivenhed. Du skal ikke beskrive indberetningen eller de ansættelsesmæssige konsekvenser i mailen.
Når organet har modtaget din mail, vil du blive kontaktet via e-Boks med en række spørgsmål, som skal oplyse din sag.
Hvis du ikke har en e-Boks, kan du sende din anmodning pr. brev til Carsten Nieburhs Gade 43, 1577 København V. I brevet skal du udover dit fulde navn oplyse din fulde adresse, så organet kan komme i kontakt med dig.
Din beskrivelse af sagen vil blive sendt i høring hos den organisation, din indberetning vedrører.Når sagen er fuldt oplyst, vil indberetningsorganet vurdere, om der er grundlag for at bede politiet om at rejse tiltale for overtrædelse af forordning nr. 376/2014.
Ønsker du yderligere information om indberetningsorganet, er du velkommen til at kontakte indberetningsorganet.
-
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen
Carsten Nieburhs Gade 43
1577 København V
CVR-nr.: 27186386
Tlf..: 72218800 info@tbst.dk
Blanketter og vejledningsmateriale
Skema til anmodning om oplysninger
Vejledning til indberetning af hændelser ifølge Forordning 376/2014
Med forordning 376/2014 stilles der nye krav til, hvordan hændelsesindberetning skal finde sted, og hvilke formater, der kan anvendes.
Vejledning til udfyldelse af datafelter
Vejledning gælder både for indberetning af rapporter via E5X og via Europa-Kommissionen indberetningsportal.
Forordning
2015/1018
Forordning om kvalificering af begivenheder inden for civil luftfart
Gældende fra
15/11/2015
Forordning
376/2014
Forordning om indberetning og analyse af samt opfølgning på begivenheder inden for civil luftfart
Gældende fra
03/04/2014